Cara Mudah Menghilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata

May 18, 2015

Rupa paras yang cantik boleh terjejas dengan kehadiran lingkaran hitam disekitar mata atau lebih dikenali sebagai 'mata panda'..Mengapa ianya terjadi?? Jom kita siasat puncanya dan juga jalan penyelesaiaannya..







PUNCA TERJADINYA MASALAH LINGKARAN HITAM BAWAH MATA ATAU MATA PANDA


1. KURANG TIDUR  
Faktor pertama yang menyebabkan mata panda adalah kurang tidur.
 

2. MAKEUP 
Jika diteliti masalah ini selalu terjadi pada wanita. Makeup yg berlebihan berpengaruh besar terhadap timbulnya mata panda lagi-lagi jika malas mencuci muka.


3. TERDEDAH PADA SINARAN MATAHARI
Sinaran uv yg berlebihan boleh menyebabkan pigmentasi dan pembentukan melanin. Dengan kata lain, semakin terdedah pada panas matahari maka akan semakin banyak penghasilan melanin yang dapat menggelapkan bawah mata.


4. PENYAKIT
Faktor penyakit seperti anemia atau ginjal adalah antara punca terjadinya gelap di bawah mata. Oleh sebab itu, jika Anda memiliki mata panda sebaiknya berhati-hati dan cepat melakukan pemeriksaan doktor dgn lebih lanjut


5. KETURUNAN
Apakah ayah atau ibu Anda memiliki riwayat mata panda?
Jika ya, besar kemungkinan hal itu akan diwariskan kepada anda






TIPS RAWATAN DI RUMAH UNTUK MATA PANDA

TIMUN

Timun mengandungi astrigen yang boleh membantu menyegarkan mata yang bengkak atau sembab. Ambil hirisan timun dua keping (seelok-eloknya timun yang disimpan dalam peti sejuk). Letakkan hirisan timun di atas kelopak  mata dan biarkan selama 10-15 minit.










 UNCANG TEH

Teh-cuci uncang teh yang telah digunakan dan disimpan di dalam peti sejuk selama lebih kurang 10-15 minit. Letakkan pada bahagian mata yang sembab sambil berehat setiap kali sebelum dan selepas bangun tidur. Lakukan dalam tempoh 15-20 minit beberapa kali seminggu.








AIS KETUL

Ketulan ais juga boleh digunakan dengan menggosokkan ketulan ais pada bahagian lingkaran mata yang sembab atau bengkak secara perlahan-lahan mengikut arah bertentangan (ke arah dalam seperti lawan arah jam). 










CADANGAN SUPPLEMEN UNTUK MASALAH LINGKARAN HITAM BAWAH MATA:


VITAMIN-C





Satu lagi perkara yang boleh menyebabkan terjadinya penggelapan di bawah mata adalah penipisan kulit disebabkan oleh kehilangan kolagen di bawah setiap mata. Pengambilan vitamin C membantu dalam memerangi gelap di bawah mata dengan menguatkan salur darah dan membekalkan kolagen bagi menyokong dan mengekalkan kesihatan mata anda.


Vitamin C shaklee 500mg yang mempunyai formula khas SUSTAINED RELEASED ini menjadikan khasiatnya kekal dalam badan selama 5 jam. Vitamin C ini juga diperkaya dengan bioflavanoid bagi meningkatkan lagi penyerapan VITAMIN C ke dalam badan.




VITAMIN-E (EKSTRAK BIJI ANGGUR HITAM)







Ekstrak biji anggur mengandungi antioksidan dipanggil kompleks oligomerikproantosianidin, atau OPC, yang menyokong kesihatan saluran darah dan boleh membantumemudarkan lingkaran hitam, menurut laman web DailyGlow.com


Vitamin E shaklee diperkaya dgn grape seed ekstrak yg mana lebih kaya dgn antioksidaan dan boleh melancarkan lg peredaran darah 



ENFUSELLE EYE TREATMENT







  • Terbukti berkesan secara klinikal
  • 233% pengurangan kedutan dalam tempoh dua minggu
  • 120% peningkatan keanjalan dan ketegangan kulit dalam tempoh dua minggu
  • 209% pengurangan garis-garis halus yang ketara dalam tempoh lapan minggu
  • 32% peningkatan lembapan kulit yang berpanjangan dalam tempoh lapan minggu
  • Tona kulit yang nyata lebih sekata dalam tempoh 12 minggu
  • Botani anti penuaan dan vitamin C membekalkan manfaat yang ketara untuk kulit
  • Sangat lembut di sekitar mata
  • Boleh digunakan di bahagian leher dan bibir
  • Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi dan selamat untuk pemakai kanta lekap.



PERTANYAAN:


“Saya adalah pengedar sah Shaklee. Saya membuat penghantaran produk ke seluruh Malaysia menggunakan perkhidmatan pos. Anda boleh menghubungi saya untuk konsultasi apabila membuat belian dari saya “




Setiap pembelian dilaman ini,anda layak menerima
Jadual pengambilan vitamin
Tips eksklusif
konsultasi percuma berterusan


** Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit





Artikel Menarik Yang Lain

8 ulasan

  1. letak timun kat mata, sejuk jee. bangun pagi tengok timun dah hancur. haha ><

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi kelakar laa sis Eka Tikah..kalau macam tu jangan cuba guna uncang teh tau..hancur nanti naya jerrr...

      Delete
  2. pestime dgr pakai uncang teh

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya selalu dengar Cikk Mimin..tapi tak pernah cuba..hihihi

      Delete
  3. saya biasa guna ais ketul :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bestkan..akak pernaj juga buat ms mata bengkak lepas nangis..huhuhu

      Delete
  4. lah uncang teh pun boleh ke? hahahah habislah uncang teh dekat rumah nanti.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. gulew kapas, uncang teh yang dah guna tau..hahaha

      Delete

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang