Ganti Puasa..Pengalaman Pertama Bersahur dengan ESP..Memang Terbaik laa

2:47 PM


Assalamualaikum..Salam sayang untuk semua pembaca blog Murni Alysa ni. Hari ni Murni nak cerita sedikit tentang pengalaman pertama Murni bersahur tanpa nasi..Alkisah semalam Murni baru start nak ganti puasa..Mmm agak lambat kann..Biasa laa selalu tertangguh-tangguh je..Alhamdulillah semalam dah start & InshaAllah sempat laa habiskan sebelum Ramadhan datang menjelma tak lama dah lagi..








Sebenarnya perut Murni ni memang tak boleh tahan kalau tak makan makanan berat terutama ketika breakfast. Mesti nak kena makan nasi, roti canai @ mee/bihun. Tapi malam semalam ketika bersahur Murni tak sempat nak masak ape2 sebab terlambat bangun hihihi..Tersedar tengok jam dah pukul 5.15 pagi..Ya Allah.. aku dah niat ni kena teruskan.. Nak masak nasi tak sempat dah ni..Masak air jer sempat kot..hihihi..Last2 buka peti ais yang ada dalam tu hanya Coco-Crunch Alysa je. Sebelom ni Murni tak suka makan Coco-Crunch ni..anak2 & suami je yang makan Coco-Crunch ni..Tiba2 terpandang pulak ESP dok tersenyum. Apa lagi boh Coco-Crunch + Susu pastu campur 1 sudu ESP..Mula2 masuk sikit je Coco-Crunch tu..Takut tak sedap..hihihi. Bila dah makan campur ESP tu sedap laa pulak rasanya..So tambah lagi Coco Crunch tu + 1 sudu ESP..Sementara dok makan tu airpanas pon masak..Cepat2 bancuh Nestum Oat..Elok2 habis makan Azan subuh berkumandang..Maka bermula laa Puasa Ganti Murni untuk hari pertama..











Tapi siapa sangka kan..walaupun bersahur dengan Coco-Crunch + ESP dan Nestum Oat jer pun Murni dapat bertahan..Padahal semalam adalah 1st day ganti puasa..Kalau kebiasaan 1st Day puasa mesti sahur yang berat2 sebab takut esok lembik jer nak tunggu Maghrib..Hihihi.





Sebelum ini Murni hanya ambik ESP ini sebagai alas perut sebelum Breakfast untuk elak pedih ulu hati (Gastrik) kerana selalunya Murni selalu breakfast lambat.. Sebab pagi2 Murni akan sibuk dan kalut uruskan anak2 ke taska & suami ke tempat kerja..So, cara yang paling mudah untuk Murni alaskan perut ini Hanya shakes ape2 jer air yang ada dalam petiais pastu campur sesudu ESP..Alhamdulillah tahan laa perut Murni untuk tunggu waktu sarapan dan lunch nanti..



Inilah diantara menu alas perut Murni bersama ESP:












 





Kenapa Murni suka sangat dengan ESP ni, kerana ianya merangkumi untuk kesihatan dan kecantikan. Kiranya macam pelbagai kegunaan juga la. Sangat jimat juga kerana cara makan ESP ni hanya sesudu setiap kali minum dan tak boleh ambik melebihi 3 sudu dalam sehari.. Hehehe. Jom kita tengok apa lagi kelebihan ESP ni.






Kenali ESP Shaklee:





Kacang soya yang dirumus khas yang memiliki kualiti protein yang tinggi dengan mempunyai kajian klinikal. Kacang soya yang mengandungi NON GMO (non Genetically Modified Organism) yang mana diproses pada kadar suhu yang rendah. Dalam 1 canister ESP ni mengandungi 850gm dan dihasilkan daripada 30kg kacang soya. Mengandungi 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai digunakan untuk semua peringkat umur, tua ataupun muda. Kandungan Glisimik (G.I) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai untuk penghidap kencing manis.








Kalau tak cukup protein apa akan berlaku?:



  • rasa lemah, lesu, tak bermaya..akhirnya menggeletar.
  • kolesterol tinggi, tekanan darah rendah..jadi pening.
  • punca ulser perut + ulser usus.
  • luka lambat sembuh akhirnya berparut.
  • ganggu penglihatan / lama kelamaan jadi kabur.
  • antibodi tak kuat. Bila kurang protein, badan tak boleh nak lawan penyakit yang datang. Kurang ketahanan.




Kebaikan ESP Shaklee

  • Menjadikan kulit halus, mulus, gebu, cerah dan berseri
  • Menganjalkan dan menegangkan kulit dan payudara
  • Jika diamalkan berterusan dan konsisten, akan nampak lebih awet muda
  • Membantu menghilangkan parut jerawat dan jeragat
  • Membekalkan tenaga berjam lamanya dan menjadikan badan cergas dan tidak cepat letih.
  • Cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan.
  • Membantu menghasilkan air susu ibu lebih cepat dan pekat
  • Bagi ibu hamil, ESP membantu perkembangan tumbesaran bayi  dan kesihatan ibu.
  • Bagi yang mengalami masalah kesuburan, ESP membantu membentuk sel rahim dan ovum untuk perlekatan telur
  • Sesuai bagi yang berpantang selepas kelahiran kerana ESP membantu memulihkan sel-sel dalaman dan merawat kesan luka dalaman dan luaran.
  • Pendek kata, ESP ni sesuai untuk kesihatan dan kecantikan.







Artikel Menarik Yang Lain

4 ulasan

  1. tahun ni puasa kena sediakan ESP supaya kenyang sampai berbuka nanti kan kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..Husband dah beli 2botol standby untuk Ramadhan nanti..dia pulak lebih2..hihihih

      Delete
  2. Anonymous22 May, 2015

    Selamat mengganti puasa :-)

    ReplyDelete

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang