Inilah B-Complex Pilihan Datok Ct Nurhaliza dan Datin Nor Juma..

6:51 PM





Hubungan antara Vitamin B dengan berat badan

Tubuh manusia memerlukan 13 vitamin dan termasuk dari 8 jenis vitamin dari kumpulan vitamin B-complex. Vitamin B-complex adalah sangat penting untuk proses metabolisme seperti sintesis sel darah merah dan pengeluaran tenaga.

Vitamin B-complex bersifat larut air. Mereka menyediakan tenaga daripada karbohidrat dan menukarnya kepada glukos. Vitamin B-complex juga merupakan asas tenaga kepada metabolisme protein dan lemak. Semua vitamin B-complex saling bekerjasama dan amat penting untuk kita mengambil kesemua 8 jenis vitamin B secara serentak pada masa yang sama. Vitamin B dan penurunan berat badan adalah saling berkait rapat tetapi ia hanya akan berlaku apabila kita mengambil kesemua 8 jenis vitamin B-complex.
Vitamin B-complex Shaklee terdiri daripada 8 kumpulan Vitamin B iaitu:
  • Thiamin (B-1)
  • Riboflavin (B-2)
  • Niacin (B-3)
  • Pantothenic Acid (B-5)
  • Pyridoxine (B-6)
  • Folic Acid (B-9)
  • Cobalamin (B-12)
  • Biotin
Setiap kumpulan B mempunyai fungsi tertentu. Maka pengambilan 8 kumpulan B yang sempurna dapat melengkapi keperluan tubuh badan seseorang.
Sesetengah dari kita sering berfikir bahawa pengambilan vitamin B boleh menggemukkan kerana Vitamin B akan menyebabkan seseorang cepat lapar. Apabila kita lapar kita akan makan dengan banyak. Mengapa pula ada sesetengah individu yang makan sebanyak mana pun, badan tetap maintain. Ini pula dikaitkan dengan kadar metabolisme yang tinggi. Badan akan cepat mencernakan lemak dan karbohidrat kepada tenaga dan tidak disimpan dalam badan.


B-complex membantu dalam pembakaran karbohidrat dan glukos kepada tenaga. Berat badan bertambah apabila banyak karbohidrat, lemak, gula dalam badan yang di ambil hanya disimpan dalam badan. Kekurangan Vitamin B-complex dalam badan yang berfungsi sebagai pencetus pembakaran glukos atau karbohidrat kepada tenaga tidak diambil dengan sempurna.Maka penambahan berat badan akan berlaku.


Apabila keperluan Vitamin B dalam badan sudah mencukupi, InsyaAllah pembakaran glukos kepada tenaga akan berjalan dengan baik dan tidak disimpan dalam badan yang boleh menyebabkan kegemukan.
Keperluan air juga perlu diambil berat. Air membantu Vitamin B dapat diserap oleh badan dengan optimum.



Datin Nur Juma



Datok Siti Nurhaliza



Maka tak hairanlah artis terkenal pon mengamalkan B-Complex ni dalam diet seharian mereka..Hmmmm. Harganya pon murah jer hanya RM46 untuk 120biji. Sehari makan sebiji jer..Jadi tahan untuk 4bulan juga tu. Kalau kawan2 nak cuba dan nak harga murah lagi boleh jer whatsapp Murni 012-9817932. Thanks


TIPS:
B-complex Shaklee perlu diambil SELEPAS MAKAN kerana pengambilan B-complex akan meningkatkan metabolisme badan membawa kepada rasa lapar. Maka jika diambil SEBELUM MAKAN, anda berkemungkinan akan makan lebih banyak lagi..






Artikel Menarik Yang Lain

24 ulasan

  1. Asalam sis..ni la juga vit yg lya amalkan insyallah mujarab

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam..murni pon amalkan untuk tambah berat badan..Alhamdulillah loni BMI dah normal

      Delete
  2. Kesan daripada istiqhomah..alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. Kena ambil mengikut sukatan dan panduan yang betul pasti tak bermasalah kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya zumal..untuk tambah berat badan & anti stress kena ambik sebelum makan..tapi untuk kecantikan kena ambik selepas makan..dan pastikan minum air secukupnya kerana vitB ni adalah vitamin serap air. That y kalau ada yang komplain tak dpt kesan yang baik adalah kerana org tu x minum air yang secukupnya..sekian..hihihi

      Delete
    2. saya selalu minum air yang cukup

      Delete
  4. patutlah 2 org ikon tu makin cantik kan...
    sy pernah ambik B_complex ni , tapi jadi kuat makan lah...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha ni mesti sebab Atie ambik masa perut kosong atau..

      Tips:
      B-complex Shaklee perlu diambil SELEPAS MAKAN kerana pengambilan B-complex akan meningkatkan metabolisme badan membawa kepada rasa lapar. Maka jika diambil SEBELUM MAKAN, anda berkemungkinan akan makan lebih banyak lagi..

      Delete
    2. ohhh ye ker Murni... bagus juga ada info ni..tq...hehe

      Delete
  5. asalam tips sihat sangat bagus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaikum salam..semoga berguna cikgu ya

      Delete
  6. nak guna juga tips dari Dato CT

    ReplyDelete
  7. ramai yang kongsikan keberkesanan Shaklee...jenama dipercayai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Supplement ni boleh kita amalkan jika kita susah untuk mengamalkan diet yang seimbang..maklu laa bila sibuk makan pon tak menentu..selalunya junk food jer kita belasah..tapi kalau dah amalkan makanan seimbang tak ambik supplement pon takpe

      Delete
  8. ehehe.. lepas ni masuk order laju ni Kak Murni ehehe..

    ReplyDelete
  9. Salam singgah petang....produk shaklee memang terbaik...

    ReplyDelete
  10. kalau makan ni xyah makan dah kot vitamin B Compleks kkia tu bagi kot kan kak murni

    ReplyDelete
  11. Bgus b complex shaklee sbb ada folic acid skali

    ReplyDelete
  12. Sblm nie mmg dok makan jugak b complex nie.. Tp bila byk sgt vit nk kena makan jadi malas nk makan.. Tp bila baca apa yg akak share nie terus rasa nk makan balik..hehehe

    ReplyDelete
  13. ada org komen byk.. hehhe
    ohh CT pun guna

    ReplyDelete

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang