Bisul di Ketiak | Cepat Sembuh dengan Garlic Complex + Vitamin C

3:56 PM


Assalamualaikum..



Harini nak share satu cerita sadiss..Minggu lepas tetiba bisul kecik muncul dekat ketiak. Maluu nak cerita tapi oleh kerana ni pengalaman Murni sendiri. jadi nak share la sikit kat sini. Dan oleh kerana naiknya pon di tempat sulit (ketiak jadi gambar pon takde laa nak tempek kat sisni. Dan ihsan Google jumpe laa contoh lebih kurang camni la..Kat luar nampak kecik tapi kat dalam macam ada biji sebesar biji kacang tanah gitu..



Bisul di Ketiak




Sebelum ni Danish pernah naik bisul kat dahi.. dan husband pon naik dekat atas paha. Macam Danish dan Husband, mereka pergi klinik dan toreh untuk buang nanah tu.. macam kes Murni ni segan sikit sebab celah ketiak. Hari pertama naik tu ingatkan rashes jer sebab lepas bercukur rasa gatal2 jer. Esok tu timbul biji macam jerawat batu tapi takda mata. Masa tu dah mula rasa sakit panas pedih gatal semua ada. Tapi duk diam2 jer xbagitau sape2.. dgn harapan esok akan hilang. Dan masuk hari ketiga mata nanah dah keluar dan sakit denyut2 dan pedih dah makin kuat. Rasa ketiak pon xleh tutup dah..pergi kerja pon pilih baju yg longgar2..hahaha 


Last2 tak tahan sangat bagitau laa juga encik suami. Ape lagi selaku Medical Assistant yang dah selalu potong dan picit bisul patient dia pon ajak nak picit buang nanah tu. Dia kata kalau tak buang nanti jadi lagi teruk. Jadi kutahan je laa ketiak ku kat dia..masa dia cucuk dengan jarum tak sakit..tapi masa dia picit tu rasa nak pitam...sampai meraung2 macam masa nak bersalin haritu ..(murni jenis tak tahan sakit)..nak tergelak Alysa & Danish dua2 turut nangis bila tengok ibu sakit. huhuhuhu.




Garlic Complex + Vitamin C




Lepas picit tu rasa denyut dah hilang tapi panas dan pedih makin kuat. Rasa macam nak demam. Husband duk suruh telan ponstan (pain Killer) tapi murni tak mau.. masa tu teringat laa kat Vitamin C & Garlic Complex yang duk ada kat umah. Memang sehari dua ni selalu skip telan vitamin2 ni. Huhuhu. Esok tu bangun pergi kerja macam biasa.. lepas breakfast telan lagi sebiji Garlic Complex & sebiji Vitamin C. Selalunya Murni telan sebiji jer sehari Vitamin C & Garlic Complex ni.. tapi kali ini Murni ambik 2 biji Garlic Complex & 2 biji Vitamin C tu sehari. Sebiji masa lepas breakfast dan sebiji masa lepas dinner.



 Krim Herbal Blend




Alhamdulillah lepas 1 hari luka tu kering dan tertutup..Murni pon sapu Multi-purpose Krim Herbal Blend. Kurang laa sikit rasa panas dan pedih kerana krim Herbal Blend tu sejuk.. tetapi ape yang merisaukan Murni ketulan bijik bisul tu masih ada di dalam.. dalam hati berdoa semoga dia x kuar dah mata nanah tu. Alhamdulillah doa murni dimakbulkan. selepas hari ketiga biji tu makin mengecil. syukur sangat2..Dan Murni sangat bersyukur kerana cepat ambik 2 biji Vitamin C & Garlic Complex tu. Betul laa Garlic Complex & Vitamin C ni dapat membantu proses penyembuhan, untuk sistem imunisasi badan dan juga untuk anti bakteria dan anti viral..Selain itu, masa sakit tu Murni hentikan memakai Deodoran. (lantak laa bau keti ke aper..dah sakit kann)Hahahaha



Garlic Complex + Vitamin C



Semasa nak tulis entry ni sempat laa murni google tentang bisul ni. Rupanya setiap bisul yang tumbuh di tempat2 berbeza adalah kerana sebab yang berbeza. Dan kalau kanak2 pom sebab berbeza. Oleh kerana kami murni, Danish dah husband pon mengalami maslh yg sama sblm ni murni nak tempek laa juga kat sini penyebab2 nya. Untuk rujukan murni sekeluarga juga kelak.


Penyebab Bisul diketiak.(macam Murni) hihihhi 


  • Mencukur bulu ketiak adalah salah saktor faktor utama penyebab bisul tumbuh di ketiak. mencukur bulu ketiak pada golongan wanita menyebabkan rambuttumbuh kedalam dan menimbulkan bisul yang besar. bisul ini biasanya membesar seiring dengan waktu dan akan menjadi kantung nanah yang besar yang berada diatas pada ujung benjolan. Kadang2 boleh menyebabkan demam dan bisul jika pecah boleh menular jika nanahnya terkena pada bahagian lain pada tubuh.
  • kurang menjaga kebersihan. dimana ketiak adalah tempat yang mana berkumpulnya sel-sel  kulit mati dan bakteria. dan jika bahagian tersebut luka, maka akan menjadi tempat masuknya bakteria sekaligus bisul akan muncul.
  • pemakaian deodoran, kerana adanya reaksi bahan kimia yang terjadi didalamnya. 


Penyebab bisul pada kanak2

  • iritasi pada kulit bayi
  • sistem daya tahan tubuh yang menurun atau lemah
  • kurang menjaga kebersihan kuliy dgn baik dan termasuk persekitaran yang kurang bersih
  • alergi pada jenis makanan tertentu. tetapi jangan salahkan makanan seperti telur atau ikan sebagai penyebab bisul pada anak. jika si anak mengalamibisul setelah makan makanan tersebut kemungkinan adalaha bahawa si anak memang ada alergi pada jenis makanan tersebut.


Penyebab bisul dikalangan dewasa
  • sistem imunisai badan terganggu, terutama pada mereka yang memiliki penyakit atau risiko terhadap diabetes yang kadar gula darahnya tinggi dan juga kepada penderita anemia.
  • Suhu dan iklim di tempat tinggal yang cenderung tinggal di kawasan tropicana atau panas yang menyebabkan pengeluaran peluh berlebihan.
  • Pemakanan yang tidak menetu, terutama pada produk makanan yang mengandungi bahan pengawet yag tinggi, mengandungi lemak jenuh dan kalori.Pegeluaran lemak dan pengumpulan lemak dalam tubuh secara berlebihan akan menyebabkan ianya menmpel pada dinding jaringan pembuluh darah yang membuat plak sehingg amemudahkan terjangkit sesuatu penyakit masuk ke dalam tubuh.


Kebaikan Garlic Complex



Sekiranya anda atau ahli keluarga dinasihatkan mengambil ubat antibotik untuk melawan jangkitan penyakit seperti selesema, batuk, cirit-birit dll dan anda berasa khuatir akan kesan sampingan antibiotik untuk kesan jangka masa panjang, cepat-cepatlah ambillah supplement Garlic Complex ni yang antara kebaikkannya merupakan antibiotik 100% semulajadi, tanpa bahan kimia, perasa, gula dah bahan sintetik yang memberi kesan pada kesihatan.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Berminat nak cuba Garlic Complex dari Shaklee ini, kawan2 boleh Whatsapp/call Murni/ Diela : +60 13-313 6199 sekarang. Dan kawan2 boleh rasakan sendiri kebaikannya...








Artikel Menarik Yang Lain

4 ulasan

  1. alhamdullah xpenah ada mslh bisul tp sy ambil vita c untuk maslah kulit muka

    ReplyDelete
  2. naik bisul memang sakit sangat...

    ReplyDelete
  3. tu bisul pokcik ke?hehe

    ReplyDelete
  4. Sakit wei...
    Pernah rasaaa

    ReplyDelete

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang