Ramadhan Buffet Delight at Taste Cafe & SPOON, G Hotel Gurney Penang

10:45 AM

Assalamualaikum..

Alhamdulillah sudah seminggu lebih umat Islam menjalani ibadah puasa. Begitu cepat masa berjalan. Dan semakin dekat dengan hari raya kita akan sibuk dengan menyediakan persiapan raya. Macam Murni lebih suka buat persiapan raya awal. Jadi kalau kawan2 yang berada di utara terutama yang berada di Pulau Pinang ada datang ke Gurney Plaza untuk shopping raya, apa kata sambil2 tu boleh singgah berbuka di Taste Cafe, G Hotel Gurney. Sebelah Gurney Plaza jer. Disini menampilkan masakan Melayu asli serta sentuhan Barat juga. Dengan suasana kafe yg modern dan selesa Taste Cafe ni sangat sesuai untuk berkumpul dengan rakan-rakan atau ahli keluarga untuk berbuka puasa.







Dan pada 30 May lepas Murni sekeluarga bersama rakan2 sempat berbuka puasa disini. Mula2 melangkah masuk ke Taste Cafe ni memang agak teruja kerana ini adalah kali pertama Murni kesini. Disini kita dapat menjamu selera dalam perabot bergaya dan juga boleh pilih untuk duduk di dalam kafe atau di tempat duduk di luar. Dimana boleh santai2 sambil menikmati pemandangan luar. Oleh kerana hari tu Murni bawa Alysa dan Danish dan ada kawan2 jadi kami pilih untuk bebuka didalam kafe sahaja.




















Dan sementara menunggu waktu berbuka Murni sempat meninjau suasana Taste Cafe dekat luar. Dekat sini merupakan kawasan open air dan ada tempat untuk BBQ dan juga kambing golek (lamb grill). terdapat juga warung teh tarik yang menyediakan teh tarik panas2.







Okay, jom kita tengok dulu menu utama untuk Ramadhan Buffet di Taste Cafe, G Hotel Gurney ni. Disini menampilkan pelbagai menu masakan tempatan dan juga antarabangsa seperti Mac 'N' Cheese, Lamb Stew, Nasi Briyani Udang, Ikan Pedas Asam dan banyak lagi. Boleh layan gambar2 dibawah. 

 
Nasi Briyani Udang


Mac & Cheese


Selain itu, tetamu juga dihidangkan dengan masakan Cina yang seperti Stir-fried Cockles ad Potato with curry leaves, hidangan kontemporari yang digoreng terbaik. Stewed Eggplant Szechuan Style juga satu yang sedap kerana menggabungkan rasa panas, masam dan manis yang akan pecah di mulut anda kerana anda akan merasa seperti gigitan pertama. Hidangan istimewa sangat akan merangsang semua deria anda dengan cepat daripada terung, cili, cuka hitam, gula, halia dan bawang putih.
Stirr-fried Potatoes with Mussels & Curry Leaves
Szechuan Style Stewed Zucchini
Stirr Fried Vegetables
Selain itu hidangan popular lain seperti Ikan Pedas Asam, Sotong Goreng Berempah, Nestum Prawns dan lain-lain lagi juga akan menggoda tetamu untuk mengisi pinggan mereka.

Ikan AsamPedas
Sotong Goreng Berempah
Stir Fried Prawns With Blackpepper Sauce

Murni sangat teruja bila tengok Daging Kerutup Kelantan, iaitu kari daging dimasak sehingga kering bersama rempah tempatan dan herba segar yang begitu baik untuk dimakan bersama nasi.Sebelum dimasak daging lembu itu 
diperap dulu  dengan rempah terutama lengkuas selama kira-kira 4 jam sebelum direbus selama 6 jam lagi untuk melembutan daging lembu dan mengeluarkan aroma rempah-ratus. Masakan Kerutup Daging ni sangat istimewa di Kelantan dan pastinya membuka selera kami suami isteri kerana kami berasal dari Kelantan. Berselera kami makan. Hilang laa sedikit rindu masakan kampung kami yang jauh.

Daging Kerutuk (Resipi Kelantan)
Lamb Stew
Chicken Curry Kerisik juga membuka selera kerana resipi yang baik dengan menggunakan Kerisik buatan sendiri yang sangat lazat. Kerisik dibuat dari kelapa segar parut yang kemudian digoreng untuk dijdikan pes untuk memekatkan kari ayam yang dimasak menggunakan bahan-bahan segar seperti kunyit dan pes kari buatan sendiri. Pastinya bukannya menggunakan serbuk kari yang dijual di pasar.

Kari Ayam Kerisik

Chef dari Taste Cafe dan SPOON akan menukar menu untuk buffet ramdahan ini setiap hari supaya sentiasa ada sesuatu yang berbeza, tetapi tidak melupakan tradisi Melayu iaitu perlu mempunyai pembuka selera yang merupakan Ulam, Kerabu Sotong, Telur Masin, Sambal Kacang, Sambal Belachan, Pulau Pinang Pasembur dan Rojak Buah salad buah-buahan campuran mendahului dengan pes udang dan kacang rangup, memberikan anda rasa yang rangup di setiap gigitan.


Aneka Ulam & Pencicah
Caeser Salad
Pasembur
Mediteranean Lamb Salad
Kerabu Kacang Panjang
Salad Buah
Chicken Salad

Beberapa jeruk dan buah-buahan kering yang dibuat mangga, betik, buah pala, ambra, salak, plum dan lain-lain juga boleh didapati di kaunter untuk mula lftar itu.Selain itu terdapat chocolate fountain dan pelbagai buah-buahan segar yang memikat selera.

Aneka Jeruk
Rojak
Chocolate Fountain
Aneka Jenis Buah
 

 

 

Pada bulan Ramadhan, Kurma adalah makanan ruji untuk berbuka puasa kerana ia akan membantu untuk meringankan sakit kepala dan pening dan memulihkan gula dan darah rendah selepas berpuasa sepanjang hari. Pelbagai Kurma manis dan lazat disediakan untuk para tetamu untuk berbuka puasa.

Kurma

Di ruang untuk pencuci mulut tradisional Melayu seperti cendol agar-agar, kuih Melayu, Pisang Goreng, Cucur Udang dan beberapa manisan dan puddings, tart, kek, panna cotta dan banyak lagi.


Aneka Kuih Melayu

















Dibahagian dessert pula kita akan terpikat dengan pelbagai jenis puding, tart dan kek. Semuanya sedap-sedap dan warna warni.








Fruits Tartlets
Fruits Jelly

Kawan2 mesti cuba pencuci mulut tart Franzipane, satu pastri manis badam berperisa, yang disediakan dengan menggunakan teknik pembakar ke dalam bilik khas yang membuat tart kerak rangup di luar dan lembut di bahagian dalam. Memang sedap.


Puding Kurma

Manggo Panna Cotta
Linzer Tart
Marble Cheese Cake
Dragonfruits Mouse
House Specialty Dessert - Durian Mouse
Chocolate Marquise
Franzipane Tart
Bread & Butter Pudding
Aneka Ais Krim
Ice Kacang
Bubur Lambuk

 Para tetamu boleh menuju lurus dalam stesen tindakan untuk satu konsep bufet makan teater dan menonton chef menyiapkan kegemaran Melayu di depan mata seperti Mee Udang menarik dan Roti Jala dengan Curry Chicken.



Mee Kari
Roti Jala






Cucur Udang
Pisang Goreng

Sebagai permulaan, tetamu boleh memilih beberapa salad hijau dengan mencampurkan dan padanan daripada pelbagai pilihan termasuk Iceberg Lettuce, Red Chicory, Lollo Rossa, Cherry Tomato dan pelbagai perasa rumah buatan dan kuah. Rasa Cafe dan SPOON sedang menyelaraskan konsep yang sama daripada spread tetapi pasukan masakan masing-masing juga telah datang dengan padu menu lagi berbeza untuk bufet.
 selera hati mungkin mendapati mangkuk panas tidak dapat tidak baik sup seperti Sup Kambing Rempah, Hot e Soup Sour, Bubur Lambuk udang 

Cheese & Salad Bar
 

 

 

 

 

 



Sup Kambing Rempah

Hot & Sour Soup


Rasa tak lengkap kalau Ramadhan Buffet kalau tak ada kambing panggang. Dan istimewanya Taste Cafe menyediakan satu satunya 'Lava Stone BBQ' pertama di Pulau Pinang. 'Lava Stone' ini Lava Stone yang didatang secara eksklusif dari Indonesia, yang sempurna bagi meningkatkan kualiti makanan dengan mengekalkan rasa, kelembapan dan nutrien semula jadi dalam makanan, dan menghalang flare-up yang menyebabkan hangus. Roasted Lamb ini di panggang dengan api perlahanbagi mengekalkan jus semula jadi melembutkan daging, daging masih berjus dan lapisan luar rangup, dilengkapi dengan sos dan perasa seperti sos Air Assam, Sambal Dip, Sos BBQ dan Black Pepper Sauce. Memang memikat selera. terdapat juga Satay, sotong, udang, ikan shishamo dan ikan pari yang dipanggang segar. Untuk penggemar daging lembu, premium Prime Rib iaitu panggang oven dengan sempurna akan memenuhi pengunjung. Paling Murni suka Smoke Duck dia,kawan2 wajib cuba tau.

Roasted Whole Lamb
Souce & Condiment









Prime Rib













Overall kami sangat2 berpuas hati menikmati Buffet Ramadhan disni, Untuk melihat suasana sebenar sepanjang kami disana boleh tonton Video Youtube yang Suami Murni rakamkan. Akhir sekali terima kasih banyak2 kepada seluruh warga G Hotel Penang atas jemputan dan layanan mesra. Sekiranya kawan2 berminat untuk Berbuka Puasa di G Hotel Penang boleh lihat pakej dibawah.


Ramadhan Buffet di Taste Café dan SPOON boleh didapati dari 27 Mei - 24 jun 2017. Harga hidangan yang enak sepanjang Ramadhan ini di Taste Cafe hanya RM120 dari Ahad hingga Khamis dan RM155 pada hari Jumaat dan Sabtu.

Hari Raya BBQ Buffet Dinner juga terdapat di kedua-dua Cafe pada 26 pada 25 Jun 2017. Ia dijual pada harga RM120 di Taste Cafe dan RM75 di SPOON .



 

Sebagai alternatif, masakan Melayu asli yang lazat dan menu antarabangsa juga disediakan khas oleh pakar-pakar masakan di SPOON dengan harga promosi sebanyak RM75 dari Ahad hingga Khamis dan RM99 pada hari Jumaat dan Sabtu. 




Kedua-dua G Hotel Gurney & G Hotel Kelawai, segala Ramadhan Pakej Mesyuarat dari RM105nett seorang dan seterusnya. Pakej ini termasuk penggunaan bilik persidangan untuk sehingga lapan jam dengan kemudahan mesyuarat terkini dan bufet makan tengah hari yang boleh ditukar untuk bufet baucar makan malam.

Kalau ingin datang secara corporate, Private Dinner dan Buka Puasa Buffet berharga RM75nett seorang. Dengan sekurang-kurangnya 30 orang, Kedua-dua Private Buka Puasa Dinner dan Ramadhan Meeting Package ini didapati sehingga 24 Jun 2017 

Sila layari www.ghotel.com.my atau hubungi 04-2380000 untuk G Hotel Gurney er 04-2190000 untuk G Hotel Kelawai.

Artikel Menarik Yang Lain

3 ulasan

  1. wow banyaknya makanan.(^_^).

    ReplyDelete
  2. Terbaik ....Cara - cara review macam ni ...Tengok gambar - gambar pun sudah terliur...GOOOOD JOOOD.

    ReplyDelete
  3. sedapnyaa makanan..

    lapaq wehh.. hehe

    ReplyDelete

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang