Jom Lihat Apa Yang Menarik di Perlis | Cuti-cuti di Perlis

12:01 PM

Mengenai Perlis



Di Malaysia terdapat banyak negeri dan setiap negeri mempunyai tarikan dan keistimewaan tersendiri. Salah satunya adalah negeri Perlis Perlis. Negeri Perlis merupakan negeri terkecil dan paling tenang di Malaysia. Ia terletak di utara Semenanjung Malaysia dan bersempadan dengan daerah Satun dan Songkhla, Thailand di sebelah utara, dan Kedah di sebelah selatan. Sebenarnya tidak banyak yang boleh dikatakan mengenai Perlis. Perlis sebenarnya berada di bawah Raja Thailand sehingga masa Sultan Kedah mengambil alih. Ia kemudiannya dibentangkan secara ringkas kepada peraturan Siam semasa perang sebelum diserahkan kepada British dan akhirnya, Perlis menjadi sebahagian daripada Malaysia pada Hari Kemerdekaan. Negeri Perlis masih mengekalkan budaya tarikan dunia lama dengan pembangunan yang sangat minimum. Mari kita lihat apa yang menarik di Perlis Sate Park.



Apa yang boleh dilakukan di Perlis

Perlis menjadi negeri yang kecil dan sunyi kerana ia tidak banyak aktiviti yang dilakukan di sini. Tetapi masih ada aktiviti yang yang menarik boleh dilakukan sekiranya berkunjung ke Negeri Perlis. Antaranya:

• Mengatasi ketakutan anda terhadap ular dan reptilia di Ladang Ular

• Meneroka gua gelap di Gua Kelam

• Menikmati ketenangan fikiran di Tasik Melati



Tempat menarik untuk dikunjungi di Perlis








Gua Kelam - Salah satu gua yang paling unik dan mempunyai tarikan tersendiri di Malaysia dengan gua batu kapur yang panjangnya 370 meter dekat bandar kecil di Kaki Bukit (yang dikenali sebagai Gua Kegelapan). Taman Rekreasi Gua Kelam sangat terkenal dengan 'gua berjalan' yang mempesonakan di mana anda boleh masuk dari satu hujung gua dan keluar di lokasi yang berbeza.



Hutan Lipur Bukit Air - Taman rekreasi ini terletak 12 km dari Bandar Kangar dan berhampiran dengan Ladang Ular Perlis serta berada dalam kawasan hutan semulajadi yang amat sesuai dan menarik untuk menjalankan pelbagai aktiviti rekreasi. Air sungai yang dingin dan jernih yang melalui panorama hutan tropika yang kaya dengan tumbuh-tumbuhan, serta air terjunnya yang melata ke dalam kolam di bawah, menjadikan ia satu lokasi yang ideal bagi tujuan berkelah dan berehat. Terdapat juga kemudahan disediakan untuk seperti pusat penerangan, chalet, tapak perkemahan, taman permainan kanak-kanak dan kemudahan tempat letak kereta.

Untuk sampai ke hutan lipur ini pengunjung boleh menggunakan kenderaan sendiri atau pengangkutan awam seperti bas atau teksi dari Bandar Kangar.
Air terjun dan sungai yang mengalir jernih secara semulajadi mengindahkan suasana. Pada bahagian hilirnya pula terdapat sebuah kolam mandi yang cantik untuk para pengunjung.

Di sini juga dikhaskan sebuah kolam mandi untuk kanak-kanak. Tapak perkhemahan yang menampung kira-kira 100 orang peserta dilengkapi dengan tempat memasak dan sumber air yang bersih. Bagi mereka yang menggemari aktiviti lasak terdapat denai yang boleh digunakan bagi tujuan tersebut. Disini juga terdapat tempat permainan kanak-kanak, gerai makanan, bilik air, surau dan pondok-pondok rehat.




 Muzium Kota Kayang - Sebuah muzium yang membawa kita mengenali sejarah Kesultanan Kedah yang mempunyai kaitan dengan bagaimana Perlis dibentuk. Perkara yang boleh didapati di sini termasuk wang, artifak, senjata dan beberapa perhiasan. merupakan sebuah muzium yang terletak di Perlis. Muzium Kota Kayang terletak bersekitaran Bukit Kayang, Bukit Lambong Panah, Bukit Jagat Hutang, Bukit Wai dan Bukit Menara dalam mukim Kayang iaitu berhampiran terusan buatan manusia yang tertua di Semenanjung.

Terdapat pameran tinggalan akhaeologi dan sejarah dari kapak batu Neolithik, senjata, barangan tembaga, siling, replika dokument, dan carta keturunan diRaja. Pelancong juga dapat melawat laman muzium di mana terdapat tapak Kota Indera kayangan, istana, dan dewan istiadat silam. Muzium Kota Kayang terletak di kaki bukit batu kapur yang bertindak sebagai halangan dari serangan musuh, sementara terdapat terusan yang pernah menjadi laluan bot antara Kota Kayang, Kuala Perlis, dan Alor Setar.




Kuala Perlis - merupakan sebuah pekan dan mukim yang terletak di Perlis, Malaysia. Ia juga terkenal sebagai pintu masuk ke Pulau Langkawi melalui jalan laut. Di Kuala Perlis juga, perancangan dibuat bagi mewujudkan pusat membeli-belah bebas cukai barangan dari tiga negara seperti Thailand, Indonesia dan Singapura di Bukit Putih yang bakal menjadi pintu masuk utama ke Malaysia. Kuala Perlis terkenal dengan makanan laut iaitu Laksa Kuala Perlis dan makanan laut yang segar dan sedap. Bukit Kubu di sini juga sangat terkenal dengan gua serta kawasan sekitarnya merupakan tapak peperangan lama antara kerajaan Kedah Tua dan Siam yang menyaksikan banyak nyawa terkorban



Padang Besar - Terletak di sempadan Malaysia-Thailand, bandar yang sibuk ini adalah untuk semua orang-orang kedai di luar sana yang hanya suka sedikit tawar-menawar. Cari sejumlah besar kedai bebas cukai dan pelbagai pakaian, cenderahati dan artifak yang dijual.
Padang Besar merupakan sebuah pekan sempadan yang terletak di Perlis, Malaysia. Ia bersempadan dengan Wilayah Songkhla, Thailand, 35 kilometer menghala ke timur laut Kangar. Padang Besar bertentangan dengan sebuah bandar di Thailand juga dikenali sebagai Padang Besar (ปาดังเบซาร์), yang mana ia sering dirujuk sebagai "Pekan Siam" oleh masyarakat tempatan.
Bandar ini menjadi destinasi popular bagi rakyat Malaysia kerana terdapat pasar terbuka yang bebas beroperasi antara dua Negara



Perlis State Park - Di mana rizab hutan Mata Ayer dan Wang Mu. Taman ini juga kaya dengan tumbuh-tumbuhan, pokok-pokok, gua-gua yang luas dan sungai. Bukan itu sahaja, ia adalah satu-satunya tempat di Malaysia di mana makhluk tunggul-tunggul dapat dijumpai.




Snake Farm - Salah satu daripada dua tempat perlindungan ular di Malaysia yang menempatkan pelbagai ular dan reptilia yang lain. Anda boleh melihat King Cobra yang menakjubkan dalam tindakan di dalam sangkarnya mengambil gambar yang tidak dapat dilupakan dengan reptilia yang jinak.



Taman Herba - Pelbagai herba, rempah dan tumbuhan tradisional yang berjumlah lebih daripada 1000 spesies ditanam di sini. Pelawat dapat melihatnya, belajar tentang aplikasi perubatan mereka dan lihat bagaimana mereka ditanam di taman ini.





Tasik Melati - Tasik yang tenang yang sering dikunjungi untuk berkelah, berperahu atau hanya untuk berjalan-jalan di sekitar tasik.



Tempat & Makanan Popular di Perlis




Medan Ikan Bakar - disenaraikan sebagai salah satu tempat makan yang terbaik untuk dikunjungi oleh pelawat sekiranya ke Negeri Perlis kerana terdapat banyak gerai kecil yang menawarkan Ikan Bakar paling mewah di bandar. Ikan ini diasinkan dan dibakar di atas arang dan dipenuhi dengan limau limau dan direndam dalam sos cili khas mereka.



Jeruk Maman - sejenis acar sayur yang ditapai dengan garam dan air selama tiga hari di mana ia menjadi matang dan oren. Ia biasanya disajikan dengan bawang dan bawang cili.

Pekasam - biasanya dibuat dari ikan seperti Puyu, Jawa Carp, Perch, dan Tilapia dan juga udang. Ia dibuat daripada menanam makanan laut dengan garam, serbuk beras goreng, asam jawa dan gula aren dan biasanya dimakan rakan dengan nasi.



Sira Belinggai - Apabila buah Belantani masak, petani akan mengeluarkan kandungan buah ini dan campurkan dengan santan dengan santan untuk membuat Sira yang biasanya dimakan semasa teh.




Nasi Ulam - makanan tradisional Perlis di mana nasi bercampur dengan beberapa jenis daun yang termasuk noni, putat, sekentut, selom dan mentalum. Lada dan ikan kering kemudian dihancurkan dan ditambah bersama untuk meningkatkan rasa.




Laksa Kuala Perlis - Makanan sedap ini mesti ada di Perlis. Laksa yang diperbuat daripada tepung beras kemudiannya diisi dengan kuah yang dibuat dari ikan rebus dan rempah-rempah lain.



Hotel / Resort di Perlis



Hotel Sri Malaysia Kangar - Hotel Seri Malaysia Kangar adalah pilihan yang tepat bagi mereka yang ingin mengambil tempat dan tempat kejadian di Kangar. Terletak betul-betul di pusat bandar, para tetamu terletak dengan baik untuk menikmati tarikan dan aktiviti di bandar ini. Pelawat yang datang ke hotel boleh melawat tarikan utama di bandar ini seperti: Arulmigu Arumugaswamy Dhevasthanam, Remidis Clinic, The Store at Pusat Bandar Kangar.



      Putra Brasmana Hotel - terletak di lokasi strategik di Kuala Perlis; salah satu kawasan yang paling popular di bandar tersebut. Dari sini, tetamu boleh menikmati akses mudah kepada semua yang bandar meriah seperti Muzium Kota Kayang, Masjid Al Hussein, Komalaut Seafood Complex, dan Terminal Feri Kuala Perlis.


     Putra Putri Lodge - Dibina pada bulan Disember, Putra Putri Lodge telah dibina untuk memperbaiki landskap Repoh dengan menaikkan bangunan berusia 35 tahun yang menyeluruh dan memberikan pengunjung pilihan alternatif bagi penginapan yang berpatutan dan selesa. Nama "Putra Putri" diperolehi oleh para pendatang yang terletak di Taman Putra Putri, sebidang tanah yang dimiliki oleh Raja Perlis.



     Putra Regency Hotel - Melangkah ke hospitality yang paling mesra di negeri utara Malaysia di Putra Palace. Hotel utama di Perlis, ia merupakan pilihan utama untuk penginapan, fungsi perniagaan, jamuan dan santapan.



    Bagaimana hendak pergi ke Perlis


    Dengan Penerbangan - Malangnya, tiada perkhidmatan penerbangan terus ke Perlis. Pelawat perlu terbang ke Alor Setar (Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim) kemudian naik bas atau teksi ke Kangar yang akan mengambil masa kira-kira 45 minit bergantung kepada lalu lintas.

    Dengan Kereta Api - Dari Kuala Lumpur dan Butterworth, pengunjung boleh ke Perlis melalui KTM Senandung Langkawi yang akan berhenti sama ada di Arau atau di Padang Besar Thai-Malaysia.

    Dengan Bus - Terdapat dua pembekal perkhidmatan bas berbeza yang menunggang dari KL terus ke Kangar setiap hari, Express National and Express PPMP. Manakala dari Butterworth, hanya Ebban Express beroperasi setiap hari ke Perlis

    Sudah habis cerita tentang Perlis ni tiba2 pula Murni rasa macam nak jer  bercuti ke negeri Perlis sekali lagi. Tapi sekiranya kawan2 dah biasa ke negeri Perlis, apa kata kawan-kawan mencuba bercuti ke negeri-negeri lain pulak. Kalau kawan tidak tahu kemana nak tuju boleh cuba ke Page UNSEEN MALAYSIA kerana dalam page tersebut terdapat maklumat lengkap setiap tempat-tempat menarik seluruh Malaysia. Terima kasih. 

    Artikel Menarik Yang Lain

    4 ulasan

    1. Kecil namun mewah dengan keindahan...

      ReplyDelete
    2. banyak jugak tempat menarik dekat perlis. dulu masa kecil selalu jugak pgi , skrg dah jarang.

      https://aerillhassan.blogspot.my/

      ReplyDelete
    3. Nanti nak abe g perlis la.. Hahahaha

      ReplyDelete
    4. Banyak rupanya tempat best di perlis ni...tp memang makanan sana sedap2

      ReplyDelete

    S Pink Premium Pointer

    Life Traffic Feed

    Chat Box

    Nuffnang