Ramadhan Buffet 2018 di The Light Hotel ,Penang

10:07 AM

Ramadhan Buffet 2018 di The Light Hotel ,Penang Dengan Tema "Mutiarasa"

Assalamualaikum..


 Sempena bulan Ramadhan yang bakal menjelma tak lama lagi, banyak hotel-hotel terkemuka di Pulau Pinang telah bersiap sedia untuk menjamu kita dengan pelbagai juadah berbuka yang enak2 dan beraneka jenis. Salah satu hotel terkenal di Pulau Pinang tersebut adalah The Light Hotel Pulau Pinang. The Light Hotel Penang menawarkan pelbagai menu masakan Pulau Pinang di bawah kelolaan Chef mereka dan menyediakan pelbagai jenis makanan istimewa Pulau Pinang yang pastinya akan memeriahkan suasana berbuka untuk tahun ini.

  
Bulan Ramadhan selalu dikaitkan dengan berbuka bersama keluarga atau kawan2 sambil mengimbau kenangan manis dan indah zaman kanak-kanak. Bagi mengekalkan intipati sebenar masakan ala Pulau Pinang, pasukan kuliner, di bawah arahan Chef Executive Halim Mohamad yang berpengalaman lebih dari 20tahun dalam bidang perhotelan antarabangsa diberi tugas untuk menarik pengunjung dengan menyediakan lebih daripada 140 pilihan makanan kegemaran tempatan, lebih daripada 6 jenis makanan laut bersumber dari tempatan yang disediakan di pelbagai gaya memasak. Jadi pada 18 April baru2 ini saya dan kawan2 wakil media telah dijemput untuk food testing sempena Buffet Ramadhan The Light Hotel Penang 2018. Jom kita sama2 review apa yang ada.


 


Bagi mengekalkan kebudayaan, rasa dan aroma masakan Pulau Pinang yang sebenar, Buffet Ramadhan "Mutiarasa" mempamerkan menu kegemaran di Pulau Pinang seperti Nasi Kandar, Ayam Bawang, Gulai Udang, Kambing Hitam Manis, Gulai Kepala Ikan, Gulai Ketam, Dalca Telur dan Sup Gear Box. Terus terang Murni katakan semua hidangan ini sangat2 enak. Sesuai sangat dengan tema "Mutiarasa" kerana semua lauk2 dan nasi kandar ini secukup rasa. Kalau orang bukan asal dari Penang macam Murni dan suami pon boleh kata semua sedap. Jadi kalau kawan2 yang dating dari luar Penang pon mesti boleh makan dan boleh menikmati keenakan sebenar juadah dari Penang Original gituuu...



 

 

 









Dan tak lupa juga juadah yang popular dan menjadi permintaan ramai, Signature Dish The Light Hotel Penang iaitu Kambing Golek Warisan Tok Wan! Memang sedap sangat2 habaq hang!!! Dan bahagian ini laa kena beratur panjang, semua pakat nak rasa keenakan Kambing Golek ini. Menu wajib cuba bila berkunjung ke Buffet Ramadhan The Light Hotel Penang. Memang sedap dimakan bersama Nasi Beryani The Light.

  
Selain itu, Bubur Durian dengan Roti Benggali, Nasi lmpit dengan kuah kacang manis dan Lemang disertai dengan Serunding dan rendang yang sedap adalah kemestian setiap kali buffet ramadhan berlangsung.





Selain itu terdapat beberapa Live Station yang menyediakan secara live menyediakan Shawarma Ayam, Char Kway Teow, Roti Jala, Chocolate Fauntain, Ice Kacang, Chendol, Lai Chee Kang dan 6 jenis minuman lagi.






 Untuk memberikan lebih banyak jenis juadah, The Light Hotel jugan menghidangkan hidangan popular lain dari negara-negara lain seperti Ayam Nangka Pucuk ubi, Ikan Patin Gulai Tempoyak, Ikan Goreng Achak-Achak, Teluk Itik Lemak Cili Api Belimbing Buluh dan lain-lain. Untuk sudut Cina, akan terdapat Nasi Ayam Cina, sayap ayam rangup dengan Maki Chilli Sauce, Hokkien Prawn Mee, Dim sum dan Taiwan Pearl Barley Corn Broth. Lebih banyak lagi termasuk Rolled Sri Langkan Roll, Roti Telur, Coconut Appam, ldli dan Tosai dari Indian Kitchen, sedangkan dari Western Kitchen akan ada makanan laut atas ais. Beef Bourguignon, Lasagne, Hasselback, Keju kentang Gratin dan Pizza.















Pelbagai jenis salad tradisi atau tempatan yang dikenali sebagai ulam merupakan hidangan utama yang popular di kampung-kampung tradisional Melayu dan pelbagai sambal pedas aromatik untuk memberikan zing tambahan, sudah tentu tidak melupakan Ramadhan istimewa bubur lambuk dan tambahan dengan beberapa penyerapan barat ,koki telah mengetuk Sup Squash Tangy Yellow Squash dengan Adjwa Date.








Tidak lengkap juadah berbuka jika tiada pencuci mulut bersama2 juadah berbuka. Bagi melengkapkan perjalanan masakan Ramadhan, pelbagai jenis pencuci mulut termasuk kuih-Muih Melayu tradisional seperti Kuih Nagasari, Kuih Qasidah, Kuih Serabai, Som-Som Gula Kabung, pelbagai kek dan pastri, ais krim potong adalah antara beberapa hidangan pencuci mulut.



























 Tahun ini juga, buat pertama kalinya The Light Hotel Penang memperkenalkan juadah berbuka Ramadhan dengan satu lagi tradisi kampung Juadah Qash'ah - satu hidangan yang sangat baik yang dihidangkan di dalam dulang besar yang boleh dimakan dalam kumpulan (4 Orang). Hidangan Qash'ah ini sangat terkenal di negara timur tengah iaitu negeri Arab khususnya.











Menu akan bertukar2 sepanjang bulan Ramadan dengan flavourful dishes yang terdiri daripada hidangan utama restoran seperti yang dinyatakan di atas. Untuk tempahan berbuka puasa berkumpulan sebanyak 50 orang atau lebih, The Light Hotel menawarkan menu bufet khas yang disesuaikan untuk mereka yang berminat untuk urusan peribadi atau hari istimewa semasa bulan Ramadan nanti. Selain itu, jika ingin menempah tempat di Pillar-free The Light Grand Ballroom yang mampu menampung lebih dari 1,200 orang, atau mana2 function room, menu Buffet berharga dari RM78 + dan keatas bergantung pada pilihan menu.

Tahun ini, Rayyan Band akan menghiburkan tetamu sepanjang majlis buffet Ramadan  berlangsung dengan lagu-lagu Nasyid, Melayu, Arab dan Bollywood. Selain itu , kemudahan surau yang lengkap dan Imam untuk solat Maghrib, lsya' dan Tarawih juga disediakan.


Bufet Ramadan Mutiarasa:

Bermula dari 18 Mei 2018 hingga 14 Jun 2018
Jam 7 petang hingga 10 malam
Tempat di Spice Brasserie, The Light Hotel Penang

Harga:
 Dewasa RM110
Kanak-kanak dan warga emas RM90

Promosi baucer awal sehingga 30 April 2018
RM88

Juadah Qash'ah:

Bermula dari 18 Mei 2018 hingga 13 Jun 2018
Jam 7 petang
Harga RM250 untuk 4 orang makan(setalam)




TERIMA KASIH!!

The Light Hotel Sdn Bhd
Lebuh Tenggiri 2
Bandar Seberang Jaya
13700 Seberang Jaya Penang



Tempahan awal amat digalakkan. Untuk tempahan dan pertanyaan, sila hubungi :

Tel : 04-3821111


Artikel Menarik Yang Lain

1 ulasan

  1. Ya Allah....sedapnya semua...menyelerakan....manisan...buah-buahan..sakit hati tengok.

    ReplyDelete

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang