Ramadhan Buffet Dinner ' Selera Kampung' at Golden Sands By Shangri La, Penang

6:18 PM

Assalamualaikum..

Alhamdulillah sudah hampir seminggu kita berpuasa. Dan sudah bermacam2 juadah kita merasa ketika berbuka puasa. Dan kali ini Murni sangat2 berbesar hati kerana telah dijemput untuk food review oleh pihak Golden Sands By Shangri La, Penang. Lokasi hotel ini terletak sangat strategik di pusat peranginan Batu Feringgi Beach, Penang. Kalau kawan2 nak fefeeling berbuka sambil ditemani sunset disinilah tempat yang paling syok dan romantis gitu.





Okay la, pada hari itu kami ditemani oleh Director of Communications, Mr. Suleiman Tunku Abdul Rahman yang sangat peramah. Golden Sands Resort menyajikan masakan Selera Kampung dengan terdiri pelbagai menu kampung dan 8 warung disediakan oleh team dari Executif Sous Chef Rizal. Chef Rizal berpengalaman selama 25 tahun dalam bidang kulinari dan pernah bekerja di banyak hotel di Malaysia dan luar negara. Mari kita tengok apakah hidangan istemewa untuk berbuka puasa di Golden Sands By Shangri La tahun ni dengan tema 'Selera Kampung'


PEMBUKA SELERA

Ulam-Ulam Tempatan
Petai, Timun, Tomato, Daun Ceylon,Ulam Raja,Terung Pipit, Kacang Botol, Jering, Daun Pegaga, Ulam Rebus (Terung, Jantung Pisang, Kacang Panjang, Pucuk Ubi, Pucuk Gajus, Nangka dll) Salad Segar dan 3 jenis Dressing







Kerabu Ayam, Kerabu Sotong, Kerabu Taugeh, Chinese Salad














JERUK & SAMBAL

Jeruk Mangga, Jeruk Betik, Jeruk Kelubi, Jeruk Cermai, Jeruk Pala, Jeruk Halia, Jeruk Kedondong, Jeruk Kundang, Jeruk Jambu Air



Sambal Bajak, Sambal Belacan, Sambal Tomato, Sambal Goreng Berlada, Sambal Tempoyak, Cencaluk, Budu


ANEKA KEROPOK & IKAN MASIN

Keropok Ikan, Keropok Udang, Keropok Sayur, Keropok Lekor, Keropok Melinjau


Ikan Masin Kurau, Ikan Masin Tenggiri Jeruk, Ikan Kembung Masin, Ikan Masin Sepat, Ikan Gelama Kering
Garing-garing, Telur Masin






SUP

Sup ‘Gear Box’






WARUNG PASEMBUR

Cucur Sayur, Telor Rebus, Timun, Sengkuang, Kentang Bebola Ikan, Kepingan Ikan, Sosej, Isi Ketam,






WARUNG BAKAR BAKAR

Kambing Panggang Bawang Putih dan Ayam ‘Pasu’ yang dimakan bersama Air Assam, Pudina Krim Masam, Acar Bawang Ros










WARUNG NELAYAN

Panggang Ikan Kembong,Pari,Selar,Cencaru,Tenggiri,Kerang,Sotong bersama Air Assam, Cili Kicap dan Sambal Mentah.










WARUNG BRIYANI

Nasi Briyani Tulang Rawan yang sangat sedap.




WARUNG TRADISI

Lemang, Lemang Pulut Hitam & Ketupat Daun Palas, Serunding Daging dan Rendang Pedas


WARUNG MEE

Mee Ayam dan Wantan Goreng


HIDANGAN UTAMA

Cili Ketam

Kambing Maisore

Ayam Panggang Bumbu Bali

Beef with Dry Chili and Cashewnut

Crispy Catfish in Garlic Soya Taugeh Goreng Ikan Masin

Dhalca Sayur

Kue Teow Mamak

Nasi Puspasari, Nasi Jagung

Nasi Kukus Daun Pandan






















MANISAN DAN PENCUCI MULUT

Tapai Ubi,Kek Pisang , Talam Ubi,Kuih Lapis, Buah Melaka, Ketayap, Onde-Onde, Puteri Ayu, Kuih Gelang ,Kuih Bahulu Sajian Kek dan Manisan Barat, Bubur Sumsum, Pengat Nangka, Buah Kurma, Pilihan Biskut dan Kuih Raya
Jeli Buah-Buahan, Puding Gula Hangus, Buah – Buahan


















Selera Kampung Buffet Dinner:

Every Friday

6:00pm to 10:00pm


Adult: RM 98 nett | Child: RM 49 nett

[kids below 6 eat free]

Promo:

Beli satu Free satu - Setiap Monday - Thursday buffet dinner. Adult sahaja. Tidak termasuk cuti umum. RM2.00 akan didermakan kepada badan kebajikan. 


Penghargaan:

Golden Sands Resort by Shangri-La dengan sukacitanya mengumumkan pelantikan Rizal Masir sebagai Eksekutif Sous Chef resort itu. Rizal, yang berasal dari Malaysia membawa tenaga yang dinamik dan inovatif kepada pengalaman bersantap di Golden Sands Resort.


Rizal mempunyai lebih dari dua puluh lima tahun pengalaman kuliner yang bekerja di pelbagai dapur di hotel dan restoran di tanahairnya, Malaysia, Singapura, Brunei, Emiriah Arab Bersatu dan Pulau Pasifik Samoa. Sebelum menyertai pasukan di Golden Sands Resort, beliau bersama Pangkor Laut Resort, Perak.

Sebagai Eksekutif Sous Chef, Rizal akan menyokong Chef Executive Cluster Lim Soon Leong dalam mengawasi operasi harian restoran, termasuk kedai tandatangan, Sigi's Bar & Grill di pantai. Chef Rizal juga mengawasi makan dan jamuan di dalam bilik resort, menyelenggara acara dari saiz dari upacara perkahwinan kecil hingga ke majlis makan malam.

Dalam penerbitan barunya, Chef Rizal berkata, "Saya suka memasak dengan bahan-bahan segar, herba dan perasa yang memberi hidangan yang kaya rasa dan rasa eksotik. Saya suka meneroka dan mencuba sesuatu yang baru dan menyelerakan ". Chef Rizal berharap dapat memajukan lagi kualiti makanan dengan pasukan dapurnya dan meningkatkan bar adegan kuliner di Pulau Pinang.

Shangri-La Hotel dan Resorts yang berpangkalan di Hong Kong kini mengendalikan lebih daripada 100 hotel dengan inventori bilik sebanyak 41,000. Hotel Shangri-La adalah hartanah mewah lima bintang yang memaparkan kemudahan dan perkhidmatan mewah yang luas. Hotel Shangri-La terletak di Australia, Kanada, tanah besar China, Fiji, Perancis, Hong Kong, India, Indonesia, Jepun, Malaysia, Maldives, Mauritius, Mongolia, Myanmar, Filipina, Qatar, Singapura, Sri Lanka, Kesultanan Oman, Taiwan, Thailand, Turki, Emiriah Arab Bersatu dan United Kingdom. Kumpulan ini mempunyai perancangan pembangunan yang besar dengan projek yang akan datang di Australia, tanah besar China, Kemboja, Indonesia, Malaysia dan Arab Saudi. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.shangri-la.com.

Artikel Menarik Yang Lain

1 ulasan

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang