Ramadhan Fiesta at G Hotel, Penang | G Hotel Gurney & G Hotel Kelawai

6:25 PM

Assalamualaikum..

Alhamdulillah sudah beberapa hari umat Islam menjalani ibadah puasa. Begitu cepat masa berjalan. Dan semakin dekat dengan hari raya kita akan sibuk dengan menyediakan persiapan raya. Macam Murni lebih suka buat persiapan raya awal. Jadi kalau kawan2 yang berada di utara terutama yang berada di Pulau Pinang ada datang ke Gurney Plaza untuk shopping raya, apa kata sambil2 tu boleh singgah berbuka di Taste Cafe, G Hotel Gurney. Sebelah Gurney Plaza jer. Disini menampilkan masakan Melayu asli serta sentuhan Barat juga. Dengan suasana kafe yg modern dan selesa Taste Cafe ni sangat sesuai untuk berkumpul dengan rakan-rakan atau ahli keluarga untuk berbuka puasa.


Untuk mengalu-alukan bulan suci Ramadhan, Taste Café di G Hotel Gurney menampilkan hidangan berbuka puasa yang melimpah dengan masakan Melayu tempatan yang tulen dan sentuhan masakan barat. Bagi sesiapa yang selalu ke Taste Café dan untuk meraikan tetamu para chef akan memaparkan menu Ramadhan yang akan ditukar pada setiap hari untuk memastikan terdapat pelbagai jenis dan untuk memuaskan selera tetamu. 





Kembali untuk kali kedua dan lebih baik kerana permintaan ramai, SPOON di G Hotel Kelawai juga menawarkan hidangan tempatan “Penang Has It All” buffet dinner for this Ramadhan. Rasa hidangan tempatan yang pastinya meletakkan Pulau Pinang pada peta antarabangsa. Bufet menyoroti pelbagai hidangan tempatan dari hidangan pembuka yang lazat hingga ke pencuci mulut yang lazat untuk semua orang nikmati. Dengan Cafe yang luas dan selesa sangat2 berpuas hati.



Sebagai pembuka selera pengunjung boleh mulakan dengan hidangan ringan seperti salad kerana terdapat pelbagai pilihan salad di stesen bar salad, Kita boleh menikmati salad kegemaran kita dengan mencampurkan dengan sos yang sepadan dengan pelbagai pilihan termasuk Iceberg Lettuce, Red Chicory, Lollo Rossa, Cherry Tomatoes dan pelbagai lagi.



Jika bukan penggemar salad yang diatas, tetamu boleh memilih Salad dan Ulam Ulam gaya Melayu seperti Penang Pasembur, Rojak Buah atau Kerabu Kacang Botol dan pastikan untuk mencuba salah satu hidangan untuk Ramadhan iaitu Nasi Impit dengan Serunding Ayam dan Daging.








Pilihan menu utama terdiri dari masakan tempatan dan antarabangsa seperti Ikan Pari Assam Pedas, Black Pepper Beef dengan Halia dan Chilli Kering, Tiger Prawn Sambal, Thai Chilli Crab dengan Mantou dan banyak lagi. Juga jangan ketinggalan hidangan tempatan Sotong Goreng Tepung Berempah, Udang Sambal dengan Petai, Lamb Rogan Josh, Daging Dendeng dan Ketam Balado. Jangan ketinggalan untuk nikmati Ayam Goreng Berempah yang berperisa dengan herba dan rempah-rempah kerana diperap selama sekurang-kurangnya 3 jam dan digoreng dengan daging lembut didalam dengan lapisan luar yang rangup. 














Untuk semua pencinta makanan laut di luar sana, anda tidak akan perlu melepaskan makanan kegemaran anda pada Ramadhan ini kerana bahagian Seafood on Ice disusun dan dimuatkan dengan pilihan seperti Prawns Chilled Tiger, Scallops and Mussels. Memang segar2 dan puas hati.

 




Sementara itu, pencinta masakan berasakan mee akan bergembira kerana terdapat Penang Assam Laksa dan Char Koay Teow yang terdapat setiap malam. Terdapat juga kios-kios aksi yang berkhidmat menghidangkan Nasi Kandar, Lontong & Gulai Kawah dengan Roti Bengali serta Bubur Lambuk.



Anda harus mencuba pencuci mulut ini iaitu Muah Chee yang kenyal dibuat dengan tepung beras pulut dan disalut dengan serbuk kacang. Pemanis mulut lain termasuk Pisang Goreng, Keladi Goreng, Puding Kelapa, Marmer Swiss Roll dan banyak lagi.








Setiap makanan mesti berakhir dengan pemanis mulut, pencuci mulut yang tidak dapat dilupakan seperti Forbidden Cheesecake, Bubur Cha Cha, Rolling Marble Swiss dan Strudel Pisang dan banyak lagi. Pencuci mulut tradisional Melayu seperti Sago Gula Melaka dan Bubur Kacang Hijau ke Durian Mousse Cake juga tidak akan dilupakan. Nikmati juga semangkuk soto Ayam bersama campuran ayam dan serai yang dicincang yang dimasak dengan rempah dan rempah segar atau cuba hidangan ruji setiap kali Bubur Lambuk. Hidangan ini dibuat dengan nasi yang dimasak lama bersama daging lembu, ikan dan sayur-sayuran segar untuk membuatkan bubur yang lazat.






Terdapat juga pelbagai Buah-buahan segar untuk dinikmati.




Pesta selera Melayu tradisional disini dihiasi dengan pelbagai pilihan Kerabu Kaki Ayam, Bergedil Goreng Pedas, Telur Masin, Sambal Kacang Ikan Bilis dengan pilihan hidangan khas dan sambal home made iaitu Air Asam, Sambal Belacan, Cincaluk dan Acar Limau. Cuba Rojak Buah - salad buah-buahan campuran yang dihiasi dengan udang kering dan kuah kacang, permulaan yang sempurna untuk merangsang nafsu makan anda.




Pencinta daging akan mendapatkepuasan kerana terdapat banyak stesen secara langsung, berkhidmat menghidangkan daging premium sepertiRoasted Duck and Beef. Nikmatilah Whole Roasted Lamb yang diperap semalaman dengan herba tradisional Melayu dan rempah-rempah seperti ketumbar dan jintan. Pemanggang slow pada daging bagi mengekalkan jus semulajadi dan meninggalkan anda daging yang dengan lembut, daging berair dan lapisan luar yang rangup dan dinikmati dengan pelbagai sos dan perasa.








Selain itu para tetamu boleh pergi terus ke gerai Melayu Panggang-panggang & Goreng-goreng untuk sesetengah Sayap Ayam Arang BBQ, Otak-Otak, Ayam Percik, Satay Ayam & Daging dan banyak lagi yang akan disediakan oleh para chef mereka.




Di samping itu, tetamu boleh menantikan Stesen Panggang Mini Feast Melayu di mana terdapat banyak gerai aksi langsung yang terletak di kawasan alfresco yang mengingatkan Bazar Ramadhan. Bau yang mengagumkan itu pasti akan menarik anda untuk meminta para chef untuk memasak Lamb Chops, Clams, Fillet Lembu, Udang, Sambal Stingray dan Ketam Panggang dan banyak lagi sajian yang lazat.










Sekiranya berminat nak sertai Makan Malam Buffet Ramadhan di Taste Café dan SPOON boleh didapati dari 6 Mei hingga 4 Jun 2019. Untuk Taste Cafe, makan malam bufet berharga RM125nett dari Ahad hingga Khamis dan RM160nett untuk hari Jumaat & Sabtu dengan special Buy 2 Free 1. Sebagai alternatif, makan malam bufet di SPOON akan disediakan setiap hari pada harga RM80nett seorang.

Selamat Hari Raya boleh didapati di Taste Café dan SPOON pada 5 & 6 Jun 2019. Untuk Taste Café, makan tengah hari bufet berharga RM99nett setiap orang dan makan malam bufet berharga RM160nett seorang dengan promosi Buy 2 Free 1. Untuk SPOON, makan malam bufet berharga RM80nett seorang.


Sekiranya anda lebih suka persekitaran yang lebih peribadi, anda juga boleh memilih untuk berpuasa di bilik fungsi kami dengan Makan Malam Buffet Buka Puasa yang berharga RM95nett seorang. Dengan orang-orang minimum 30, makan malam bufet ini termasuk free flow air bandung percuma dan tempat khas untuk solat kumpulan besar. Makan Malam Buka Puasa Private disediakan sehingga 4 Jun 2019.

Sila layari www.ghotel.com.my 
atau 
hubungi 04-2380000 untuk G Hotel Gurney & 04-2190000 untuk G Hotel Kelawai.

Artikel Menarik Yang Lain

1 ulasan

  1. merriahnya menu dia.... kak kalau jemputan review tahun mendatang invite ekin hahahaha saja2

    ReplyDelete

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang