Ramadhan Buffet 2023 di Spoon | G Hotel Kelawai, Penang

10:27 AM

Menjelang bulan Ramadhan yang mulia tak lama lagi, G Hotel Kelawai, Penang sekali lagi menjemput  rakan-rakan semua orang untuk meraikan dan mentertai buffet cita rasa warisan Melayu bersama orang tersayang di Spoon. Dengan bahan-bahan yang paling segar, kita boleh mulakan set pengembaraan gastronomi untuk memikat selera anda dengan lucullan jamuan makan malam bufet Iftar, salah satu masakan terbaik Malaysia.






Mulakan perjalanan gastronomi anda dengan pelbagai pilihan sama ada sesuatu manis seperti kurma atau bubur lambuk. Bubur lambuk mesti ada pada bulan mulia ini. Kalau berbuka mesti cari bubur lambuk. Disini bubur lambuk - ayam atau daging lembu sangat lemak berkrim, kaya dengan rempah ratus dan dimasak dalam santan dengan sedikit esepi rahsia dari G Hotel Chef untuk membuatnya lebih sedap. Korang wajib mencubanya.



Menjadi kemuncak dalam mana-mana masakan Melayu adalah ulam-ulaman, yang merupakan pelbagai jenis ulam-ulaman tempatan Kerabu Kacang Botol dan pelbaga jenis Kerabu dengan lebih kurang 6 bahan perasa untuk dipilih seperti sambal belacan dan cincaluk (udang kecil yang diperam) untuk menambah selera anda. Jangan ketinggalan menikmati snek kegemaran tempatan seperti Cucur Udang (goreng udang) - rangup di atas luar tapi gebu dalam dan Pakoras. 






MENU UTAMA

Antara menu popular yang ada seperti Kambing Golek, Nasi Hujan Panas, Ayam Tandoori, Daging Masak Hitam, Udang Sambal, Kambing Kuzi, Ketam Kam heong, Ikan Masin Masak Lemak dan banyak lagi. Terbaru kalini ada Puyuh Masak Madu yang sedap. Selain masakan melayu ada juga masakan Cina, India, dan antarabangsa seperti Japanese Beancurd with Crabmeat Sauce, Masala Potato, Spaghetti, Pizza dan byk lagi.














Chef G hotel menyediakan sup yang paling asli yang merupakan salah satu hidangan popular semasa Ramadan Bufet di Spoon. Pelbagai pilihan daging ialah ayam, daging lembu atau kambing. Dipanaskan dalam air mendidih perlahan untuk anggaran dua jam, kaedah memasak membenarkan campuran bahan-bahan yang terdiri batang kayu manis, biji adas, jintan manis, dan saderi untuk menyerap intinya. Hanya bau dari sesalur, boleh membuat anda meleleh air liur dan membuat perut anda berbunyi.



Nantikan jamuan makan malam hidangan Malaysia di dapur 'live' yang meriah bersama chef yang menunjukkan kepakaran mereka di stesen memasak 'live' yang menampilkan hidangan seperti Char Koay Teow,Mee Mamak dan Mee Kari. Menyerlahkan hidangan terkenal masakan timur tengah - Shawerma. Daging ayam diperap selama 24 jam dengan yogurt, pudina dan rempah ratus. Apa yang istimewa ialah ia dihidangkan bersama gulung lembut dan roti pita. Memang sedap dan menjadi tumpuan ramai.




Bagi penggemar makanan manis yang menggemari pencuci mulut yang sejuk, boleh dapatkan semangkuk Ais Kacang - ibu kepada pencuci mulut satu Malaysia. Diperbuat daripada ais yang dikukur, dibungkus dalam bentuk seperti gunung dan terdiri daripada kacang merah, jagung krim, jeli rumput dan disiram dengan sirap yang diperbuat daripada gula melaka dan sirap ros merah. Atau nikmati cendol yang menyegarkan, di mana mangkuk berlapis dengan apa yang kelihatan seperti hijau gula-gula yang diperbuat daripada tepung kacang hijau, kemudian ditutup dengan kacang merah dan ais cukur, disiram dengan santan. Manjakan hidangan pencuci mulut sambil anda menghirup Teh Tarik panas atau pilihan sejuk Air Bandung, Air Buah Kurma dan Ais Lemon Tea.






Tidak ketinggalan bahagian ukiran yang menampilkan Kambing Golek G yang terkenal - diperap dengan lada hitam, bawang merah, bawang putih, jintan manis dan bahan rahsia lain yang berperisa sebelum dibakar. Rangup di luar dan berair di dalam, kambingnya sangat bagus untuk dinikmati dengan hidangan istimewa chef perasa – campuran cili, tomato, bawang besar dan bawang putih. Kambing Golek dibakar perlahan ke mengekalkan jus semulajadi daging meninggalkan ia lembut sehingga ia hanya jatuh dari tulang. Jangan lupa juga merasa Stesen Panggang (panggang) terbaik yang menampilkan stik daging lembu, sotong, ayam dan ikan yang dipanggang panas2 dan dicicah pelbagai sos.


Apa cara yang lebih baik daripada menamatkan perjalanan buffet dengan pemanis mulut. Terdapat kuih muih tradisional dengan moden. Sajian pencuci mulut ini dibuat oleh tukang masak pastri terkenal G Hotel. Tinggalkan sedikit ruang untuk menikmati penyebaran pencuci mulut Melayu yang terdapat dalam bentuk kek mini, pelbagai kuih tradisional, G Hotel’s hidangan istimewa – Kek Keju Durian, disediakan dengan pulpa puri durian sebenar dan keju krim – kegemaran abadi dalam kalangan penggemar Durian. Selain daripada signature dish, berehat dari hidangan pedas dan membersihkan lelangit anda dengan semangkuk puding mangga dan buah-buahan segar. Jika tidak, nikmati a Brownie Coklat dan Air Pancut Coklat yang kaya di mana orang dewasa dan kanak-kanak akan menikmati mencelupkannya dengan lidi marshmallow dan buah-buahan untuk mendapatkan sedikit kebaikan bersalut coklat. Tidak lupa juga ais krim kegemaran utama yang datang dengan perisa yang berbeza untuk dipilih.










Alhamdulillah saya telah mencuba semuanya dan overall menu yang saya cuba malam ini adalah sangat2 sedap dan menepati selera saya. Kebetulan malam itu saya berpuasa jadi memang kena dengan selera saya. Dessert dia adalag yang paling saya suka terutama cheese kek durian. Murni bagi review 9.5/10. 



Kalau kawan2 berminat nak berbuka puasa berbuka puasa di G Hotel Kelawai ni details:

Ramadhan Buffet @SPOON:

📌 Buffet Bermula dari 24 March - 21 April 2023
📌 Setiap Hari 6.30pm - 10.30pm
📌 Harga Buffet Ramadan:
- Dewasa : RM138 nett
- Kanak2 umur 6 - 12yrs 50% diskaun & warga emas 30% diskaun.
📌 Untuk tempahan pls call: 04-2380000
📌 Alamat: G Hotel Kelawai, 2 Persiaran Maktab, 10250 Penang.



Artikel Menarik Yang Lain

0 ulasan

S Pink Premium Pointer

Life Traffic Feed

Chat Box

Nuffnang